Tälle sivulle kerätään vuosittain FIMEn tutkijoiden tieteelliset julkaisut.
2024
- Dahlgren, S. 2024. ”The Southern Question and its Roots. In Yemen at a Crossroads. What Remains of Arabia Felix?”, in (eds.) Stephan Reiner and Alexander Weissenburger. Vienna: Republic of Austria. Federal Ministry of Defence, pp. 45–66.
- Lehikoinen, M. 2024. ”Standardikieli-ideologia arabia omana äidinkielenä -opetuksessa”. Puhe ja Kieli, 44(4), 155–171.
- Lähteenaho, S. 2024. A Beach Multiple: An ethnography of environmentalism on the Lebanese coastline. PhD dissertation, Helsinki.
- Lähteenaho, S., Green, S., Douzina-Bakalaki, P., Rommel, C., Viscomi, J. J., Soto Bermant, L., and Scalco, P. 2024. An Anthropology of Crosslocations. Helsinki University Press.
- Lähteenaho, S. 2024. ”Lectio Præcursoria: A Beach Multiple – An Ethnography of Environmentalism on the Lebanese Coastline”. Suomen Antropologi: Journal of the Finnish Anthropological Society, 48(3), 103–108.
- Piippo, I. 2024. ”Yhteistä kieltä rakentamassa: Arabinationalismin heijastumia kielikoulutukseen”. in (eds.) Mikko Autere & Riikka Länsisalmi. Nationalismi ja kieli, 274–308. Tietolipas 289. Helsinki.
- Piippo, I. 2024. ”Kielitietoisuus moninaistuvissa kieliyhteisöissä”. Migration-Muuttoliike, 50(1), 64–69.
- Piippo, I. 2024. ”Oman äidinkielen opetus osana kestävää”. Kieli, koulutus ja yhteiskunta, 15(3).
- Sundell, T., 2024. ”Sotaa Gazan varjossa: Israel, Hizbullah ja Libanon”. Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden verkkolehti.
- Tannoury-Karam, S. 2024. “A Cornerstone for Building a New World: the Soviet Union and the Futurity of Leftist Arab Intellectuals, 1920–1948”, Middle East Journal of Culture and Communication 17.
2023
- Ahlholm, M. & I. Piippo 2023. ”Askeleet alkuvaiheen kielenoppimiseen: Esimerkkinä yksi peruslausetyyppi”, in M. Ahlholm, I. Piippo & P. Portaankorva-Koivisto (toim.) Vastasaapuneet luokkahuoneissa – ikkunoita valmistavaan opetukseen ja monikieliseen kouluun, s. 91–119. Tampere.
- Ahlholm, M., I. Piippo & P. Portaankorva-Koivisto 2023. ”Johdanto vastasaapuneiden oppilaiden valmistavaan opetukseen ja monikielisen koulun tutkimukseen”, in M. Ahlholm, I. Piippo & P.Portaankorva-Koivisto (toim.) Vastasaapuneet luokkahuoneissa – ikkunoita valmistavaan opetukseen ja monikieliseen kouluun, s. 9–34. Tampere.
- Ahlholm, M., I. Piippo & P. Portaankorva-Koivisto (toim.) 2023. Vastasaapuneet luokkahuoneissa: Ikkunoita valmistavaan opetukseen ja monikieliseen kouluun. Tampere.
- Lähteenaho, S. 2022. ”Fighting the Invasion from the Suez Canal: Coastal Environmentalism and Locating the Lionfish in Lebanon”. International Journal of Middle East Studies, 54(4), 758–763.
- Lähteenaho, S. 2023. Review: Hage, Ghassan 2021. The Diasporic Condition: Ethnographic Explorations of the Lebanese in the World. Suomen Antropologi 47(2), 113–114.
- Piippo, I. 2023. ”Mitä ovat kielelliset normit ja ideologiat ja miten ne ilmenevät luokkahuoneessa?”, in M. Ahlholm, I. Piippo & P. Portaankorva-Koivisto (toim.) Vastasaapuneet luokkahuoneissa – ikkunoita valmistavaan opetukseen ja monikieliseen kouluun, s. 73–88. Tampere.
- Piippo, I. & S. Markkanen 2023. ”Myöhään alkava lukutaito: Vuorovaikutus polkuna kirjallisiin taitoihin”, in M. Ahlholm, I. Piippo & Päivi Portaankorva-Koivisto (toim.) Vastasaapuneet luokkahuoneissa – ikkunoita valmistavaan opetukseen ja monikieliseen kouluun, s. 149–178. Tampere.
- Piippo, I. & N. Lankinen 2023. ”Opettaja ja luokan monet kielet: Kuka kontrolloi pulpettipuhetta?”, in M. Ahlholm, I. Piippo & P. Portaankorva-Koivisto (toim.) Vastasaapuneet luokkahuoneissa – ikkunoita valmistavaan opetukseen ja monikieliseen kouluun, s. 261–283. Tampere.
- Piippo, I. 2023. ”Syvällinen sosiosemioottinen näkökulma kieleen. Kirja-arvio Michael Silversteinin kirjasta ’Language in culture: lectures on the social semiotics of language'”. Virittäjä 127 (4).
- Riitaoja, A. & I. Piippo 2023. ”Koulun yhdenvertaisuutta rakentamassa”, in M. Ahlholm, I. Piippo & P. Portaankorva-Koivisto (toim.) Vastasaapuneet luokkahuoneissa – ikkunoita valmistavaan opetukseen ja monikieliseen kouluun, s. 329–361. Tampere.
- E. Pesková, R. Anna Lindholm, M. Ahlholm, E. Thue Volde, H. Gunnþórsdóttir, A. Slotte & S. Esmann Busch. 2023. ”Second language and mother tongue education for immigrant children in Nordic educational policies: Search for a common Nordic dimension”. Nordic Studies in Education 43 (2), 128–144.
- Sundell, T. 2023. Contingent Logics of Capitalism in Contemporary Academia: A Case for a Post-Foundational Political Economy of Higher Education. [Doctoral Thesis, Doctoral Programme in Political, Societal and Regional Change]. Helsinki.
- Sundell, T. 2023. ”Capitalism in Academia and the Theory of Academic Capitalism: Political Economy of Higher Education in the Hashemite Kingdom of Jordan”. Middle East Law and Governance, 15(2), 173–196.
- Sundell, T. 2023. ”Korkeakoulutuksen taloudelliset perustat ja päämäärät: kapitalismi ja kontingenssi akateemisten maailmojen rakentumisessa”. Tiedepolitiikka, 48(3), 44–47.
- Tarvainen, A. & Challand, B. 2023. ”Innovation as erasure: Palestine and the new regional alliances of technology”. Transactions of the Institute of British Geographers, 1–15.
